Kochane Dzieci, Szanowni Rodzice,

W tym tygodniu będziemy podziwiać piękno majowej łąki. Jeśli to możliwe zachęcamy do spacerów i obserwacji przyrodniczych. Można spotkać małych mieszkańców łąki – mrówkę, biedronkę, motylka.  W czasie spacerów warto poobserwować świat owadów np. w trawie. W ten sposób nie tylko uczymy postawy otwartości na świat, gotowości poznawania go, ale także oswajamy dziecko z owadami, które zwykle budzą niepokój. Oswajając, jednocześnie należy zwrócić uwagę na bezpieczeństwo i uczyć ostrożności.

W niezwykle różnorodnym świecie owadów jest wiele, które pełnią bardzo pożyteczną rolę. Warto porozmawiać o tym z dziećmi i pokazywać im wzajemną zależność organizmów choćby na przykładzie: pszczół i os, które zapylając kwiaty przyczyniają się do rozmnażania roślin; biedronek, które w ogrodach regulują ilość mszyc; mrówek, które transportując budulec na mrowiska, przyczyniają się do przemieszczania na większe odległości nasion roślin…Pamiętajmy jak ważny  dla budowania relacji i bezpiecznej więzi z dzieckiem jest czas, jaki spędzimy razem na wspólne aktywności.

Zdajemy sobie sprawę, że większość z Państwa pracuje, macie Państwo także swoje domowe obowiązki, dlatego też poniżej znajdują się jedynie propozycje, które możecie realizować w całości bądź wybiórczo.
Chcemy być dla Państwa wsparciem, a nie dodatkowo Państwa obciążać. Dlatego z proponowanych aktywności wybierzecie Państwo to, co uznacie za stosowne.

 

Życzymy cudownych chwil spędzonych na nauce i zabawie ze swoimi pociechami!

 

 

Majowa łąka

 

Główne cele naszych zabaw:

Rozpoznawanie i nazywanie zwierząt i roślin żyjących i rosnących na łące.

– Budowanie wypowiedzi wielozdaniowej.

– Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i sprawności manualnej.

-Posługiwanie się liczebnikami porządkowymi w zakresie 1–7.

– Obserwowanie otoczenia przyrodniczego w ogrodzie. Dzielenie się własnymi spostrzeżeniami

– Rozwijanie wyobraźni przestrzennej.

– Rozwijanie sprawności ruchowej

– Doskonalenie poczucia rytmy i koordynacji wzrokowo-ruchowej

Kolorowa rozgrzewka:

zabawy ruchowehttps://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w

ćwiczenia na równowagęhttps://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo

muzyczna łąkahttps://www.youtube.com/watch?v=_MJUccU_vp4&fbclid=IwAR0jZydWxc6MTEPTMNyTFFnb1DaX1c1yEWQJGMQHKKeYsgZNIlREkYCJVr4

zabawa z poduszkami „Skacząca żabka”https://www.youtube.com/watch?v=WO1H8csHPqs

 

ZABAWA Z PODUSZKAMI – ŻABKA .

Żabka Ewa po łące skakała

Do przodu, do tyłu

W bok, w bok (w prawo/w lewo)

Bawić się chciała.

  1. Żabka Ewa po łące skakała Z kamyka na kamyk przeskakiwała.
  2. Żabka Ewa pająka spotkała. Szybko uciekał bo go zjeść chciała.
  3. Żabka Ewa pszczołę spotkała. Patrzyła jak pyłek z kwiatów zbierała.
  4. Żabka Ewa bobra spotkała. Razem z nim tamę budowała.
  5. Żabka Ewa mrówki spotkała na domek – wieżę kamyki im podawała.
  6. Żabka Ewa po łące skakała. Jak się zmęczyła to w błotku się schowała I tam odpoczywała.

Łąkowe improwizacje muzyczne

W bajeczną, kwiecistą tematykę na pewno wprowadzą nas popularne dziecięce przeboje. Polecamy nie tylko wsłuchać się w radosne rytmy, ale również za pomocą ruchu i gestu pozwolić na wyrażenie emocji. Podczas słuchanie, możemy rozłożyć na podłodze duży arkusz papieru i połączyć taniec z rysowaniem. Rysunek nie musi przedstawiać konkretnych rzeczy, ważne by ukazywał emocje, wtedy będzie prawdziwym dziełem sztuki.     

Piosenki o łące :

„Motyle na łące” https://www.youtube.com/watch?v=bMLsDqD86-E&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2uBlN-8eLwbRZezZS-5HJO0fmr-wChuaZ5A4C3pkP2iYC-xkbUOgyzq2c

 

„Bal na łące”https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo

 

„Żabie kroki”https://www.youtube.com/watch?v=DwwpCoM0sHg

 

Łąka – słuchanie wiersza Mieczysławy Buczkówny.

 

Łąka

Mieczysława Buczkówna

 

Na łąkę trzeba iść rano

kiedy jeszcze rosa –

Cichutko przystanąć

I słuchać

Jak brzęczy pszczoła jak bąk a jak osa

Patrzeć jak skrzydła motyli

Zamykają się i otwierają

Jak mała biedronka

Na łódce z listka płynie

Po zielonym kołysaniu –

A potem trzeba się pochylić

Nad każdym kwiatkiem

I zapytać jak ma na imię

 

Rozmowa na temat wiersza: O jakim miejscu jest mowa w wierszu?; Jakie zwierzęta można spotkać na łące?; Jaki rośliny rosną na łące?; Dlaczego na łące należy zachowywać się cicho?; Co można robić na łące?

 

Polecamy obejrzenie prezentacji pt. „Majowa łąka” –

https://www.youtube.com/watch?v=eIe_iAcpQJg&fbclid=IwAR3FQGm9k09ezZo6T28JJqkbl7vRPSAuuhsjIm7SR5cxN2L9eoJwWUhTGlw

 

Bajeczka na popołudnie na łącehttps://www.youtube.com/watch?v=xDHjZRyFOfU&fbclid=IwAR0SwQ46KbqBZtjkznpnDeNRmfHqV287WN2Ljand-tivPkwuNrvXlwisEOc

 

Kto mieszka na łące? -prezentacja

https://www.youtube.com/watch?v=58tvuJpwhXI&

Zagadki – „Mieszkańcy łąki”

Nasze przedszkolaki na pewno poradzą sobie z rozwiązaniem zagadek dotyczących mieszkańców łąki.

Łąka i jej mieszkańcy – zagadki dla dzieci

 

„Odgłosy łąki” – ćwiczenia wyciszające.

Przedszkolaku, połóż się na dywanie. Zamknij oczy i wsłuchaj się w odgłosy łąki.  https://www.youtube.com/watch?v=IoC7WCfx6Z0

W trakcie odtwarzania filmiku rodzic recytuje rymowankę, a dziecko głaszcze części ciała wymienione w rymowance:

Lata mucha koło ucha,
lata bąk koło rąk,
lecą ważki koło paszki,
lata pszczoła koło czoła,
lata mucha koło brzucha,
lecą muszki koło nóżki,
biegną mrówki koło główki,
pełznie gąsieniczka koło policzka.

 

 

Własny ogród – rozwijanie wyobraźni przestrzennej.

Materiały: tekturowe pokrywki lub niskie pudełka (jako podstawa); klej; nożyczki; plastelina;
materiał przyrodniczy (kamienie, piórka, szyszki, gałązki, liście); bibuła; papier kolorowy; skrawki tkanin; folia; sznurek

Wykonanie: Dzieci najpierw zastanawiają się, co się będzie znajdować w ich ogrodach i z jakich materiałów wykonają kolejne elementy. Następnie układają na podstawie wybrane przez siebie elementy aranżacji w odpowiednich miejscach, a potem przyklejają je, np. szyszka może stać się drzewem iglastym, kawałki tektury mogą symbolizować płytki chodnikowe na ścieżce, a staw może być reprezentowany przez kawałek folii lub tkaniny.

 

Pomysł powstał na podstawie bajki:

„Ogród w kolorach tęczy”, którą można posłuchać i obejrzeć na YouTubie

https://www.youtube.com/watch?v=AktHfoEKxhI

 

„Na łące” – zabawa plastyczna.

Potrzebne nam będą  rozwodnione mocno farby plakatowe (kilka odcieni zieleni, żółty, czerwony, niebieski, fioletowy itp.), słomki do napojów, kredki pastelowe, kartki białe – najlepiej karton lub papier woskowany (taki, który nie chłonie szybko wody; może być szary papier). Dzieci na dole kartki rozlewają plamy z kolorów zielonych i rozdmuchują słomkami w górę – robią trawę. Następnie z innych kolorów robi małe plamki – kwiaty. Na koniec kredkami dorysowuje na górze kartki wymyślone przez siebie elementy, np. słońce, motyle, bociana itp.

 

Nauka poprzez zmysły:

Podczas spaceru dzieci rozwijają zdolności poznawcze i stymulują zmysły.

Poznajemy zmysły –  https://www.youtube.com/watch?v=0MlVEkw4E_k&fbclid=IwAR2T-tkb6t7eV5vxdI4TjLlOCMZ5EqgB5OioJWvASMi5OGZAx_yBRr_C7us

 

Wiosenne zapachy

Możecie wspólnie z dziećmi zrobić mydełka domowej roboty! Dzieci mogą pomóc przy dekorowaniu, zabarwianiu mydełka lub dodawania do nich kwiatów!
“Potrzebne będą: żelatyna, płyn do kąpieli, woda, sól, cukier, silikonowe foremki, barwniki spożywcze, kwiatki.

Przepis na mydełka domowej roboty
75 g żelatyny
250 ml gotowanej wody
250 ml płynu do kąpieli
1 i pół łyżki soli
1/4 łyżeczki cukru
Żelatynę rozpuszczamy w gorącej wodzie, następnie dodajemy sól, cukier, płyn do kąpieli i dobrze mieszamy. Do foremek wkładamy przygotowane dodatki do mydełka (u nas kwiatki) i zalewamy powstałą, płynną masą. Opcjonalnie możemy dodać do każdej z foremek kropelkę barwnika spożywczego, aby nadać mydełkom kolor. Foremki wstawiamy na 45 minut do lodówki.
O czym warto wiedzieć
Mydełka są niezwykle delikatne, lekko galaretowate – inne niż typowa, twarda kostka mydła. Z podanych proporcji wyszło mi ok. 10 sztuk.
Ponieważ mamy maj i mnóstwo kwitnących kwiatów, nie mogłam się powstrzymać, aby wykorzystać je jako składniki mydełek. Natomiast nie są one trwałe, szczególnie kwiaty bzu. Jako dodatki najlepiej jest wykorzystać suszone liście i kwiaty. Warto też dodać inne elementy. Ja chętnie zrobię następnym razem mydełka z cynamonem oraz zmielonymi ziarenkami kawy.
Barwa płynu do kąpieli nadaje kolor mydełkom, jeżeli będzie on transparentny, to i mydełka wyjdą transparentne.
Do białej bazy mydlanej można dodać barwniki spożywcze.”

Nauka poprzez eksperymenty: 

Dla naszych miłośników eksperymentów mamy ciekaw zadanie do wykonania. Jesteśmy ciekawi czy znajdzie się jakiś odważny przedszkolak, który wykona tornado w słoiku. Kochane dzieci pokażcie nam swoje ukryte moce.

https://www.mamawdomu.pl/2014/10/tornado-w-sloiku.html?fbclid=IwAR0s9bPJTkHhCchNI7Ve3TiOgRi6U2rJTwLufZyB-UOyNAu9DSZJmvxE3Jo

 

Zabawy z biedronką

 „Biedronka” – masażyk wg. Beaty Gawrońskiej do wiersza Marii Kownackiej.

 

Biedronka

Maria Kownacka

Spotkała się Kasia z biedronką, Kroczenie palcami od brzegów pleców w kierunku kręgosłupa.

obie wyszły do ogródka na słonko. Kroczenie palcami od brzegów pleców w kierunku kręgosłupa.

Patrzy Kasia kręci głową, – Rysowanie ślimaczków po obu stronach kręgosłupa

ubrane są jednakowo: Rysowanie ślimaczków po obu stronach kręgosłupa

obie mają sukieneczki Stukanie palcami obu rąk po całych plecach.

czerwone w czarne kropeczki. Stukanie palcami obu rąk po całych plecach.

 

Jak biedronka zgubiła kropki – słuchanie wiersza Wandy Chotomskiej.

Rodzic  recytuje wiersz, zdejmując kropki z biedronki i umieszczając je kolejno na obrazkach (pod obrazkami podpisy kolejnych dni tygodnia). (potrzebne będą – sylweta biedronki, kropki, nazwy dni tygodnia)

 

Jak biedronka zgubiła kropki

Wanda Chotomska

 

W poniedziałek bardzo rano pierwsza kropka wpadła w siano.

Drugą kropką wiatr we wtorek grał w siatkówkę nad jeziorem.

W środę kos dał swoim dzieciom do zabawy kropkę trzecią.

W czwartek czwarta z siedmiu kropek w świat ruszyła autostopem.

Piąta kropka w piątek rano wpadła w studnię cembrowaną.

Szóstą kotek wziął w sobotę i nie oddał jej z powrotem.

A ta siódma przy niedzieli spadła w mieście z karuzeli.

 

Rozmowa na temat wiersza: Ile kropek zgubiła biedronka?; Którą kropkę biedronka zgubiła w poniedziałek /wtorek / środę…?; Co się stało z pierwszą, drugą, trzecią… kropką?; Ile kropek zostało biedronce?

 

Taniec z biedronką

– Układ taneczny do piosenki „Bzycząca zabaw” –  https://www.facebook.com/karolina.mxx/videos/1955409044594738/

 

–  Piosenka pt. „Bzycząca zabawa” – https://www.youtube.com/watch?v=pL3M-z7n7Ts 

Interaktywne zabawy dla dzieci:

https://view.genial.ly/5eb12e3a40ed110d22880f70/interactive-image-mieszkancy-laki?fbclid=IwAR30ym541GzHRmDWmyEIpjpe4-TsO0N6wRo9Ol5DGXNdMpJOLO8LseJDAXc

https://view.genial.ly/5eac117e7b8ef50d76d1b8f1/presentation-laka-w-maju?fbclid=IwAR2qvDBX9OGffpa6bvTS2SaibFJVC5qWJxgoAYN1oWWj37a1dT–TxaHMAg

 

Ćwiczymy spostrzegawczość https://view.genial.ly/5e811776aafed90da9b955b4

 

Zabawy dla starszych przedszkolaków – „Na jaką głoskę?” –  

https://view.genial.ly/5e7fc23daafed90da9ad9083

https://www.janauczycielka.blog/2020/05/na-jaka-goske-aka-gra-interaktywna.html?fbclid=IwAR2Sh55bmaZ45TorV8SftFT7BdX50TqOI5cGYwcBmxtMjLRK38pACRol8X0

 

Wiosenne zadania dla starszych przedszkolaków  –

https://www.youtube.com/watch?v=T53SX7H_bgk&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2zAqCSCyKFXr_zdPUZ-0QX5YChoH2siRg-ytjsQixCA3KN0uGNuhTzNAw

 

 

A teraz zapraszamy na poszukiwania  wiosennych skarbów:

ZASADY MAŁEGO OBSERWATORA PRZYRODY

Ważne, aby przed przystąpieniem do obserwacji ustalić z dziećmi pewne zasady. Pozwalamy  dzieciom  na pobrudzenie się  oraz na dotykanie różnych stworzeń, ale muszą pamiętać o tym, że nie mogą ich krzywdzić, a po zabawie koniecznie muszą umyć ręce!

Przykładowe zasady:

  1. Oglądam i wącham, ale nie zrywam!
  2. Dotykam, ale nie krzywdzę żyjących stworzeń!
  3. Podczas obserwacji nie oddalam się od dorosłych!
  4. Nie biorę niczego do buzi!
  5. Po zabawie myję ręce!

– ZADANIE-3 – Karta obserwatora

Zachęcamy do tego, aby dzieci narysowały to co najbardziej im się spodobało podczas spaceru.   

Do wykonania tej pracy plastycznej potrzebne będą karty pracy z lupą (wydrukowanej na białej kartce) i  np. kredek, flamastrów, pasteli.

Praca polega na narysowaniu łąki i jej mieszkańców. Możemy narysować trawę, kwiaty i owady. W lupie rysujemy głównego bohatera w powiększeniu np. biedronkę, motyla, kwiat.

lupa (szablon do pracy plastycznej)

Dokładny opis zabawy znajdą Państwo po kliknięciu w link:

https://kreatywnadzungla.pl/2020/05/laka-praca-plastyczna-i-szablon.html?fbclid=IwAR2Ue7wI3wh-KbeJQaouQmPvBqVFFRZ7LMn4ON_XXXAcK7Az9XIo-m7QYAA

 

 

Łąka serdeczności

Prosimy o ułożenie z dowolnych  materiałów przyrodniczych  serca lub uśmiechniętej buzi. 

Zdjęcia prac, prosimy o przesłanie na adres e-mailowy : k.goraj@zspborzecin.pl

Z nadesłanych zdjęć stworzymy „Radosną Galerię”, która dostarczy naszym sercom pozytywnych emocji, co w tych trudnych czasach jest bardzo potrzebne. 

Serdecznie zachęcamy i z niecierpliwością na prace czekamy.

 

Pomysły na prace plastyczne

 Dmuchawce  –  https://www.youtube.com/watch?v=FpvIOpciq2Y

Stemplowana łąkahttps://www.youtube.com/watch?v=q85x875FfGc

Mieszkańcy łąki z pasków papieruhttps://www.youtube.com/watch?v=ac005YUARcc

Pszczołyhttps://www.youtube.com/watch?v=gpNJJ1sa0Qo

Majowa łąka na 3 sposobyhttps://www.szkolneinspiracje.pl/majowa-laka-na-3-sposoby/?fbclid=IwAR3uEmwh2KWZGAdIZlTh9VpaBFeQ9qhdcs1vH-jpjGS_38lqfQFP_EiJk_E

https://stylowi.pl/bombowa/1841615/prace-plastyczne-wiosna/strona/3

 

Karty pracy do druku

majowa-łąka-karty-pracy

Zadania matematyczne:

DODAWANIE-cz-b-1

DODAWANIE-cz-b-2

Grafomotoryka:

KARTA-PRACY-2

Spostrzeżenie wzrokowe:

Worek pełen pomysłów – karty pracy bystre oczko – Mieszkańcy łąki

Kolorowanki:

Biedronka-2

Pszczoła-2

Motyl-2